sobota, 2 lutego 2013

Katamaran na Morzu Czerwonym

Katamaran jest również nazywany dwukadłubowcem ponieważ posiada dwa połączone sztywno kadłuby umieszczone równolegle względem siebie. Katamarany budowane są w różnych rozmiarach, od dużych jednostek oceanicznych po małe nie przekraczające 5 m długości jachty. Mogą być zarówno jednostkami silnikowymi, jak i napędzanymi żaglami lub wiosłami.
 
 
 

W portach i na morzu zwracają na siebie uwagę.
Zaletą katamaranu jest duża stateczność poprzeczna. Podczas żeglugi jeden z kadłubów uniesiony jest nad powierzchnię wody, co zmniejsza opór hydrodynamiczny i umożliwia osiąganie znacznie większych prędkości niż w przypadku porównywalnych wielkością jednostek jednokadłubowych. Brak kilu redukuje zanurzenie, przez co możliwa jest żegluga na płytkich wodach. Dzięki temu można podpłynąć katamaranem w atrakcyjniejsze miejsca do kąpieli czy nurkowania.
 
 
Z reguły w wiekszych jednostkach, w każdej płozie znajdują się po dwie kabiny, każda jest przeznaczona dla dwóch osób. Dodatkowo jedna kabina zwana kabiną skippera umieszczona jest  na dziobie.
 
 
Często katamarany występują pod nazwą „pontonoboot” ponieważ są płaskodennymi łodziami z wielokomorowymi pływakami i uchodzą za stabilne i bezpieczne.
 
 
Żeglarze mówią, że trzeba na nich popłynąć przynajmniej jeden raz aby spróbować. Rzesza ich fanów zwiększa się z roku na rok.
 
 
Wszystkich tych, którzy mają komentarze lub propozycje tematów, które miałabym poruszyć na blogu, bardzo proszę o kontakt e- mail: 2012afryka@gmail.com
Asia