Katamaran jest również nazywany dwukadłubowcem ponieważ
posiada dwa połączone sztywno kadłuby umieszczone równolegle względem siebie.
Katamarany budowane są w różnych rozmiarach, od dużych jednostek oceanicznych
po małe nie przekraczające 5 m długości jachty. Mogą być zarówno jednostkami
silnikowymi, jak i napędzanymi żaglami lub wiosłami.
W portach i na morzu zwracają na siebie uwagę.
Zaletą katamaranu jest duża stateczność poprzeczna. Podczas
żeglugi jeden z kadłubów uniesiony jest nad powierzchnię wody, co zmniejsza
opór hydrodynamiczny i umożliwia osiąganie znacznie większych prędkości niż w
przypadku porównywalnych wielkością jednostek jednokadłubowych. Brak kilu
redukuje zanurzenie, przez co możliwa jest żegluga na płytkich wodach. Dzięki
temu można podpłynąć katamaranem w atrakcyjniejsze miejsca do kąpieli czy
nurkowania.
Z reguły w wiekszych jednostkach, w każdej płozie znajdują się po dwie kabiny, każda
jest przeznaczona dla dwóch osób. Dodatkowo jedna kabina zwana kabiną skippera umieszczona jest na dziobie.
Często katamarany występują pod nazwą „pontonoboot” ponieważ
są płaskodennymi łodziami z wielokomorowymi pływakami i uchodzą za stabilne i
bezpieczne.
Żeglarze mówią, że trzeba na nich popłynąć przynajmniej jeden
raz aby spróbować. Rzesza ich fanów zwiększa się z roku na rok.
Wszystkich tych, którzy mają komentarze lub propozycje tematów, które miałabym poruszyć na blogu, bardzo proszę o kontakt e- mail: 2012afryka@gmail.com
Asia